Staré dobré modely z NDR
V časoch Československa, sa iné modely ako od výrobcov Piko alebo Piko-Gutzold nedali zohnať. Vtedy boli lokomotívy zjednodušené, mali zjednodušené detaily a jazdné vlastnosti neodpovedali svojmu vzoru. Častokrát sa ani nepodobali na skutočné stroje, a popisy neboli čitateľné. Príkladom je napríklad lokomotíva BR 130 (T679.2), prevedenie ČSD boli dvoje ale s tým istým inv. číslom, teda na každej ČSD T679.2 bolo číslo T679.2002, pričom sa dva stroje líšili farbami pluhov. Jedna mala šedý pluh, druhá mala červený pluh. Ale u ČSD boli iba "Ragulinovia" s červeným pluhom. Takisto by som chcel poznamenať že karoséria je v prepočte podľa NEM väčšia, a tá istá lokomotíva sa vyrábala v dvoch farebných odtieňoch. Jedna vo vínovo červenej ( ktorá mi je záhadou akonato výrobcovia došli) a ešte je tmavočervená až bordová ( aspoň jedna vec odpovedajúca realite) Tých vecí čo by sa dali vytknúť je viac ako dosť, preto sa tu nebudem ďalej rozpisovať a nechám na posúdenie každého modelára, ktorý vlastni tento model.
... Ach tie časy....
1. lokomotíva BR 130 (T679.2) v prevedení DR alebo ČSD
článok napísaný dňa 24.1.10
Pojazd sa zakladal na dvoch podvozkoch, z toho jeden nehnaný, dve predné časti s diódou, dve časti rámu ktoré zapadali do predných častí, závažie nádrži, ktoré v prípade potreby bolo možné upraviť a samozrejme karoséria. Jazdné vlastnosti sú slabé, rovnako ako aj ich ťažná sila. V manuáli sa píše že lokomotíva verne napodobuje svoj vzor a je naviac vybavená bandážkami pre zlepšenie ťažnej sily, čo v ani jednom prípade neplatí.... Skutočná lokomotíva vyzerala ináč, a bandážky nemali žiadny podiel na ťažnú silu, iba sa vďaka nim lokomotíva šmýkala, keď išla do kopca. Vlastne existovali dve ČSD verzie ale s tým istým označením, jedna mala farbu DR ale popisy ČSD....
obrázok z katalógu Piko
2.lokomotíva ES.499xxx
článok napísaný dňa:28.1.10 Zmena textu: 19.4.10
V NDR sa vyrábali tri varianty lokomotívy v Česku a Slovensku známej ako "Gorila", "Banán" a "Krysa". Pojazd je na báze BR 130 (viz. hore) teda motor je zväčša uložený na jednom podvozku a druhý je nehnaný čo spôsobuje nedostatky v ťažnej sile a jazde do kopca. Príčinou je aj závažie ktoré je v hornej časti karosérie, je síce olovnaté ale "dosť ľahké" tak je potreba ešte to nejaké závažíčko pridať. Bežne sa vyskytujú šišaté koliečka kvôli ktorým sa lokomotíva "húpe" z jednej strany na druhú. Je to určitý spôsob korózie koliečok. Osvetlenie je štandard Piko, prepína sa v smere jazdy. Na modeli je možné aj zberanie prúdu z troleje prostredníctvom pantografu. Modrá "Gorilka" dokonca existovala v dvoch prevedeniach, jedno bolo tmavomodré, druhé jasnomodré. Podobne ako na modeli T679.2 "Ragulin". Gorilky typu ES.499.0 a ES 499 ešte ako tak farebne odpovedajú realite, to sa však nedá povedať o ES.499.2 známej pod prezývkou Banán. V súčastnosti je tento model zaraďovaný do rady 151 a 152 ( na rozdiel od 151 nemá lúčové kolesá ale plné, ako diesely). Rozdiel je aj vo ventilátoroch. Staré Piko ju vlastne urobilo iba ako farebnú variantu ES.499 čo vonkoncom nie je pravda. Skutočná lokomotíva má totiž iba dva rady ventilátorov na boku ( dolný tam v skutočnosti nie je). Model od Pika má tri. Ďalšia "primitívnosť" je zjednodušenie hadíc na čele.
Model sa už nevyrába, pretože ho Piko zaradilo medzi tzv. "hračkové modely", a najpríbuznejšia lokomotíva, ktorú vyrába renomovaný výrobca je zatiaľ rada 371 ČD "Bastard" a rada 372 ČD Cargo. Lokomotíva sa dá aj jednoducho postaviť z odliatku alebo dnes už aj z leptu. Pojazd buď z BR180 od Pika, mosadzný, Roco, alebo vlastný.
Toľko zatiaľ, článkom so starými modelmi Piko sa budem ešte venovať.
obrázky z vtedajšieho katalógu
Viac dopíšem, to nie je všetko